تاثیرات مارکسیسم بر ادبیات نمایشی ایران بامروری بر گزیده ای از آثار غلامحسین ساعدی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ارش زرنیخی
- استاد راهنما بهروز محمودی بختیاری فرهاد نارستان طالش
- سال انتشار 1391
چکیده
جامعه ایرانی با اعزام اولین دانشجویان خود به غرب و همچنین برخورد تنگاتنگ تاجران این کشور با فرهنگ غرب ، موجبات تغییری جدی را در جامعه رقم زد . این تغییر مالاً و در ابتدایی ترین قدم های خود به انقلاب مشروطه ختم شد . به وجود آمدن این تعاطی فرهنگی در کاربردی ترین شکل خود به پرسش برانگیزی های بسیاری ختم شد و توده جامعه را در بر گرفت . قلم ها ی نویسندگان ، نقال زمانه خود گشت و ادبیات و شعر به تنویر افکار عمومی پرداخت . از آنجایی که رابطه غالب اجتماعی در ایران رابطه ارباب و رعیتی بود ، ایضاً بهره کشی های طبقاتی همواره در ایران بیداد می کرده ، وجود گروههای نو ظهوری همچون " اجتماعیون عامیون" در ابتدایی ترین شکل ممکن ، و از طریق نویسندگان و روزنامه نویسانی همچون " اشرف الدین گیلانی " توده مردم را با رابطه بهره کشی ارباب و رعیت آشنا کرد . این پژوهش به بررسی زیر شاخه های مارکسیستی در گزیده ای از نمایشنامه های غلامحسین ساعدی می پردازد. با تعمیم این شاخصه ها در فرهنگ اجتماعی دنیای نمایشی ساعدی و نحوه عملکرد شخصیت هایش در برهه های مختلف نمایشنامه ها و بازتاب عملکردشان درمواجهه با گره های نمایشی که ساعدی در این آثار ایجاد می کند. در این پژوهش تلاش شده تا به مارکسیسم در ایران ، خارج از مسائل حزبی پرداخته شود و بیشتر مبانی اقتصادی و جامعه شناسی این مکتب فکری مورد بررسی و پرداخت قرار بگیرد . نشان دادن عدم توفیق مارکسیسم در ایران با بررسی عملکرد شخصیت های جوامع نمایشی ساعدی در آثار مورد پژوهش از اهداف کلی این تحقیق است . نگارنده با تطبیق و قیاس مفاهیم مارکسیستی و جامعه ایرانی در نمایشهای ساعدی به مسائلی از قبیل در جا زدن سرمایه در جامعه ایرانی و پرهیز های فرهنگی این سرزمین از هرگونه دیالکتیک با جامعه و خود ، تاثیر عدم آگاهی های طبقاتی در جامعه ایرانی ، انباشت سنتی سرمایه و استثمار توسط نیروهای خارجی می پردازد . واژگان کلیدی ؛ مارکسیسم ، تئاتر ، غلامحسین ساعدی ، سرمایه .
منابع مشابه
رویکرد سیاسی اجتماعی ادبیات نمایشی معاصر ایران با تکیه بر آثار غلامحسین ساعدی
چکیده: یکی از راه های شناخت ادبیات یک سرزمین، نقد محتوایی آثار ادبی آن سرزمین است. در رساله ی حاضر به نقد سیاسی- اجتماعی نمایشنامه های فارسی با تکیه بر نمایشنامه های غلامحسین ساعدی پرداخته ایم. ساعدی از بزرگ ترین نمایشنامه نویسان ایرانی است که با وجود غلبه ی درونمایه های روانکاوانه در آثارش، کوشیده است این درونمایه ها را برای بیان مسائل سیاسی- اجتماعی زمان خود به کار گیرد و از این جهت آثارش بی...
15 صفحه اولرئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی
در برخی از آثار ساعدی اعم از نمایشنامه و داستان، بیش از همه ویژگیهای رئالیسم جادویی، آفرینش موجودات وهمی و استحاله شخصیّتها مدّنظر قرار گرفته است. برخی از وجوه این سبک، در آثار برجسته او مانند عزاداران بَیل، مولوس کورپوس، آشفته حالان بیدار بخت و ترس و لرز منعکس است. از جمله این وجوه، عناصر نامتجانس؛ بویژه موجودات عجیب و ترکیبی میان انسان و حیوان در آثار اوست. در این مقاله، برای نخستین بار در نقد...
متن کاملرئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی
در برخی از آثار ساعدی اعم از نمایشنامه و داستان، بیش از همه ویژگی های رئالیسم جادویی، آفرینش موجودات وهمی و استحاله شخصیّت ها مدّنظر قرار گرفته است. برخی از وجوه این سبک، در آثار برجسته او مانند عزاداران بَیل، مولوس کورپوس، آشفته حالان بیدار بخت و ترس و لرز منعکس است. از جمله این وجوه، عناصر نامتجانس؛ بویژه موجودات عجیب و ترکیبی میان انسان و حیوان در آثار اوست. در این مقاله، برای نخستین بار در نقد...
متن کاملنقد زیستبومگرایانة داستانی کوتاه از غلامحسین ساعدی
واکاوی پیوند ادبیات و محیطزیست و نحوة انعکاس زیستبوم در آثار ادبی از اواخر قرن بیستم میلادی در قالب نقد زیستبومگرا آغاز گردید. این حوزة مطالعاتی با محور قرار دادن محیطزیست و دقت در تأثیر آن بر متون ادبی، ضرورت توجه به این موضوع را در علوم انسانی مطرح مینماید و بدینترتیب، در تلاش برای برجستهسازی جایگاه محیطزیست در متون ادبی و نیز حفظ آن در دنیای صنعتی امروز است. پژوهش پیشرو بر مبنای ر...
متن کاملبازنمایی شهر از دیدگاه انسان شناختی در میدان ادبی ایران در آثار غلامحسین ساعدی
ادبیات، تولیدی اجتماعی است که با مطالعه آن میتوان به عناصر جدیدی از حیات فرهنگی و اجتماعی هر جامعه دست یافت. هر چند ادبیات داستانی در جهت کشف و توضیح جهان از زاویه خاص به مسأله مینگرد، اما به بازتاب بیرونی و درونی مؤلف قابل کاهش نیست؛ بلکه ادبیات بازنمایی خلاق آن هاست. پرسش اساسی این پژوهش درک وضعیت میدان ادبی و بازنمایی شهر در آثار ادبی ساعدی، در دهههای 1340 و 1350 است. پژوهشگران این مقاله از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023